61 33 25 37 [email protected]

Hvad er SEO KPI’er

SEO KPI’er, eller Key Performance Indicators for Søgemaskineoptimering, er specifikke målinger, der bruges til at evaluere og måle en SEO-kampagnes præstation og effektivitet. Disse KPI’er giver indblik i et websteds synlighed, organisk trafik, søgeordsplaceringer, brugerengagement og konverteringsrater.

Måling af KPI’er til SEO er afgørende af flere grunde:

Tracking og Evaluering: KPI’er til SEO hjælper med at vurdere succesen og effektiviteten af din SEO-indsats. Du får dermed kvantificerbare data, der indikerer, om dit site forbedrer sin synlighed i Google eller een af de andre søgemaskiner.

Datastyret beslutningstagning: SEO managers og virksomhederne får værdifulde indsigter i sitets ved at overvåge SEO KPI’er. Disse data kan hjælpe til strategiske beslutninger og hjælpe med at prioritere og optimere indsatsen, indholdsskabelse og markedsføringsinitiativer baseret på, hvad der giver resultater.

Sammenligning: SEO KPI’er giver virksomheder mulighed for at sammenligne deres præstation med branchestandarder, konkurrenter eller tidligere perioder. Denne sammenligning hjælper med at identificere områder, der skal forbedres, og afslører muligheder for at forblive konkurrencedygtige.

Nok sniksnak – hvilke KPI’er skal du spore i din rapport?

Der er så mange rangeringsfaktorer for SEO, og Googles algoritme er stadig enormt kompleks, men vi ved, at disse KPI’er gør en forskel for din SEO. Her er de vigtigste SEO KPI’er og målinger at spore:

  1. Organisk konverteringsrate
    Konverteringsraten sammen med det samlede antal konverteringer er afgørende SEO KPI’er at spore. Du skal vide, hvor mange potentielle kunder ikke kun klikkede på en bestemt side, men hvor mange fuldførte en målfuldførelse, såsom at starte en prøveperiode eller købe et produkt fra din e-handelsside.
  2. Organisk sessioner
    Din organiske søgetrafik eller organiske sessioner er antallet af besøgende (eller sessioner) fra en søgemaskine som Google eller Bing. At kende de specifikke søgeforespørgsler, som disse besøgende kommer fra, er afgørende for at optimere websider og målrette de relevante søgeord.
  3. Klikrate (CTR)
    Klikfrekvensen er forholdet mellem brugere, der klikker på dit søgemaskinelink til antallet af samlede brugere, der så dit link. Du kan finde data i GA4, når du har integreret det med Google Search Console. Alternativt kan du finde data direkte i Google Search Console.
  4. Afvisningsprocent
    Afvisningsprocenten er procentdelen af dine websteds besøgende, der navigerer væk fra webstedet efter at have set kun en side. En høj afvisningsprocent kan enten betyde, at dit websteds indhold har brug for en smule forbedring (måske svarer det ikke på brugerens hensigt?), at du ikke tiltrækker din målgruppe (eller måske målretter den forkerte målgruppe?), måske at din sides hastighed er for langsom eller at der er fejl i din webcrawling. Hvis din side indlæses for langsomt, vil mange besøgende sandsynligvis vende tilbage til deres søgemaskine for at prøve en anden side i stedet. Ud over afvisningsprocenten kan du tjekke dine exit-sider for at se, hvordan du kan forbedre dem og holde dine besøgende længere på dit websted. Dette kunne både være organisk afvisningsprocent og afvisningsprocenten for alle kanaler.
  5. Indlæsningstid
    En anden vigtig KPI er indlæsningstiden på din side. Det er ikke kun vigtigt for brugeroplevelsen at vide, hvor lang tid det tog for din side at indlæse. En ideel websideindlæsningstid ville være omkring 2 til 5 sekunder, men jo hurtigere, desto bedre. Længere end 5 sekunder, og du vil se din afvisningsprocent stige betydeligt. Tjek din indlæsningstid på en hjemmeside som PageSpeed Insights, som vil give dig den præcise tid og handlingspunkter for at forbedre den.
  6. Søgeordplaceringer
    Du skal spore specifikke søgeord, hvor du ønsker, at dine landingssider skal placere sig i søgeresultaterne på søgemaskinerne (SERP’er). Google-søgeordsplaceringen er den position, dit websted er listet i Google, når en bruger taster den frase eller det søgeord ind. For hvert søgeterm ønsker du også at kende søgevolumen/synligheden for dine søgeordplaceringer for at vide, hvor mange mennesker vil se din side i søgeresultaterne. Udføre søgeordsforskning og optimere nuværende og potentielle søgeord på specifikke sider er afgørende for at hjælpe din SEO.
  7. Domain Rating
    Domain rating (DR) er en søgemaskinerangeringsscore udviklet af Ahrefs.com, der forudsiger, hvor godt et websted vil rangere på søgeresultatsiderne (SERP’er). Pas på med at tillægge for meget til denne score, men den indikerer stadig, hvor stærkt dit site er. Sammenlign eventuelt med dine konkurrenter.
  8. Referring Domains
    Du vil gerne vide, hvor mange domæner, der linker til dit websted. Linkopbygning er en vigtig SEO KPI for din SEO-strategi, da det bør øge din domæneautoritet og dermed din SERP. Spor også dine henvisende domæner og henvisninger for at få bedre overblik over dine tilbagekoblinger. Brug Ahrefs.com til at finde referring domains.
  9. Sidevisninger
    Sidevisninger er en SEO-metrik, der defineres som det samlede antal besøgte sider. Normalt er det bedre, jo flere sider dine besøgende ser, da de er mere engagerede og interesserede i det, du tilbyder.
  10. Gennemsnitlig session varighed
    Det er vigtigt at vide, hvor lang tid din organiske trafik bruger på dit websted; standarden er mellem 2 til 3 minutter; længere tid betragtes normalt som en god gennemsnitlig session varighed.
  11. Antal indekserede sider i alt
    Du kan bruge operatoren site: til at finde ud af, hvor mange sider, Google har indekseret på dit site. Hedder dit site https://dinside.dk, kommer søgestrengen til at hedde site:https://dinside.dk, som skal indsættes på Google.
    Nøgleordet ved dette KPI er, at det sider med kvalitet og ikke uvæsentlige sider, som ikke giver dine brugere merværdi.
  12. Ratio mellem publicerede og søgeordsanalysen
    Når du laver din søgeordsanalyse, finder du en lang række ord, du kan bruge med eksisterende indhold. Det er fint, men du finder også MASSER  af ord, du ikke kan benytte på eksisterende indhold. Du skal derfor til at lave nye sider med dét indhold, du fik resultaterne fra i din søgeordsanalyse. Forestil dig, at du skal lave 200 nye sider med organisk potentiale, som du kan optimere. Herefter kan du sætte dette arbejde i system, så du følger udviklingen 4/200, 5/200 etc.