Mangler du inspiration til at forbedre din emailmarketingindsats? Opsæt KPI’er, som du efterfølgende kan tracke og evaluere. På denne måde har du faste metrics, som du kan følge udviklingen af.

1. Leveringsrate
Leveringsraten er procentdelen af e-mails, der er blevet leveret. ((Antal afsendelser) – (Antal afvisninger)) / (Antal afsendelser).
Har din tilsigtede målgruppe modtaget din e-mail? Dette er, hvor alt bør begynde, når du gennemgår dine kampagner. Hvis dine e-mails ikke bliver leveret succesfuldt til indbakkerne eller går direkte til spam, bliver dine tilbud og indhold, uanset hvor overbevisende de måtte være, ikke modtaget.

2. Klikfrekvens / Åbningsrate
Klikfrekvensen er procentdelen af klik, når en e-mail åbnes. (Unikke klik) / (Leverede e-mails). Klikfrekvensen (CTR) er procentdelen af e-mail-modtagere, der ikke kun åbnede din e-mail, men også klikkede på mindst et af linkene i e-mailen. Markedsførere kan bruge dette til at måle styrken af e-mailens indhold, budskab eller tilbud. Når det kombineres med webkonvertering (kommer senere!), kan det indikere, om din e-mail og webbudskab er tilpasset for at skabe en relevant, sammenhængende og succesfuld kunderejse.

3. Klik efter link/URL Disse er unikke klik på et link inden for en enkelt e-mail eller på tværs af mange e-mails. For din egen skyld er det vigtigt, at du bruger UTM-parametre i dine links.
Det er også afgørende at vide, hvad folk klikker på. En høj CTR kan se godt ud på overfladen, men hvad nu hvis alle disse klik er for at afmelde knappen? Eller måske klikker dine kunder på et link tidligt i e-mailen og ikke på hovedhandling, som du har bygget din kampagne omkring. At spore klik efter link kan hjælpe dig med at identificere, hvad der fanger folks opmærksomhed, og om flowet i din e-mail fungerer som tiltænkt.

4. Begivenhedsforsinkelse
Begivenhedsforsinkelse er den gennemsnitlige tid, der er gået mellem klik og afsendelse.

Okay, så vi ved, om nogen har klikket, og hvad de præcist klikker på: Men hvor lang tid tog det for dem at komme derhen? Begivenhedsforsinkelse er en fremragende måde at måle effektiviteten af dine emnelinjer, fortekster og indholdet i e-mailen selv. Med denne måling kan du forstå, om kunderne hurtigt åbner dine e-mails eller lader dem ligge i deres indbakker.

5. Afvisningsrate efter afvisningstype
Afvisningsraten er procentdelen af beskeder afvist af e-mailklienten (f.eks. Google, Apple). Beregning: (Afvisninger) / (Afsendelser).

Selvom leveringsraten er en af de vigtigste KPI’er inden for e-mailmarketing, fortæller den ikke hele historien. Hvis din e-mail ikke når frem til dine kunders indbakker, skal du forstå hvorfor. Dette kan ske af forskellige årsager, såsom en ugyldig e-mailadresse, en fuld indbakke, en ned server eller en e-mail, der simpelthen var for stor til modtagerens indbakke. Afvisninger er typisk organiseret i flere kategorier, herunder:

  • Blokering. Afvisninger som følge af en klage, blokeringsliste, indholds- eller URL-blokering eller godkendelsesfejl.
  • Hård. Afvisninger forårsaget af et ukendt domæne eller bruger eller syntaksfejl.
  • Blød. Afvisninger som følge af en fuld eller midlertidigt inaktiv postkasse eller midlertidig domænesvigt.
  • Teknisk. Antallet af afvisninger forårsaget af server, dataformat eller netværksfejl.

Det er vigtigt at spore e-mails, der er “afvist” – og hvorfor – så du kan undgå afvisninger i fremtiden.

Det er vigtigt at spore e-mails, der er “afvist” – og hvorfor – så du kan undgå afvisninger i fremtiden. For eksempel indikerer blokafvisninger en form for fejladministration på markedsførerens side, mens bløde afvisninger typisk er uden for markedsførerens kontrol.

6. Afmeldingsrate og klagerate
Afmeldingsraten er procentdelen af afmeldinger pr. levering. Klageraten er procentdelen af klager pr. levering. En klage logges, når en abonnent markerer e-mailen som spam.
Selvom afmeldinger kan være demoraliserende, kan der læres meget af dem. Det er afgørende at fastsætte benchmark for disse. Hvad er din gennemsnitlige afmeldingsrate pr. e-mail? Det er naturligt, at der vil ske en vis afgang: For eksempel vil en virksomhed, der retter sig mod forældre med små børn, kontinuerligt skulle rengøre og opdatere deres lister, når disse kunders børn vokser ud af det brand eller produkt.

På den anden side er høje afmeldinger og klager for en bestemt e-mail eller over en bestemt tidsperiode et blinkende rødt flag for ændring, uanset om det er målretning, frekvens, budskab, kanal eller produkttilbud. Ved at bore ned i detaljerne i emnelinjerne og indholdet efter segment for hver sendelse kan du forstå fejl at undgå i fremtiden.

7. Webtrafik og konverteringer
Webtrafik og konverteringer og salg er kernen i e-mailmarkedsføring. Næsten hver e-mailkampagne fører kunderne til en form for websted, hvor en konvertering