Du har helt sikkert hørt, at SEO og AI er pot og pande – at du kan bruge AI til at revolutionere SEO. Det er dog svært at gøre, hvis du ikke kan prompte rigtigt.
Der er dels den første del med selve prompten, som er enormt vigtig.
Her er fingerreglerne til en god prompt:
- Hellere skrive for meget end for lidt. Jo tydeligere du er, jo bedre bliver resultatet
- Vær klar over, at første prompt aldrig rammer 100%. Du skal regne med at tilpasse
- Jo flere detaljer du kan give, jo bedre bliver resultatet
- Når det gælder teknisk SEO, så dobbelttjek altid. GPTs giver sjældent et 100% opdateret resultat.
Desuden skal prompten sættes i kontekst til et formål.
I denne oversigt kan du få en række forslag til formål i SEO, hvor du med fordel kan bruge AI.
25 formål, hvor ChatGpt kan hjælpe med SEO
1. Vælg specifikke keywords
Forslag: Formulér dine prompts med præcise keywords for at målrette dit SEO-arbejde.
Eksempel: I stedet for at spørge “Hvordan skriver jeg et blogindlæg?”, spørg “Hvordan skriver jeg et SEO-optimeret blogindlæg om digital markedsføring?”
2. Definer din målgruppe
Forslag: Angiv målgruppen for dit indhold, så ChatGPT kan tilpasse stilen.
Eksempel: “Skriv et blogindlæg om SEO for begyndere” versus “Skriv et blogindlæg om teknisk SEO for erfarne webudviklere.”
3. Brug længere søgeordssætninger (long-tail keywords)
Forslag: Spørg ChatGPT om forslag til long-tail keywords, som kan tiltrække mere specifik trafik.
Eksempel: “Hvilke long-tail søgeord kan jeg bruge for en artikel om social medie markedsføring?”
4. Fokusér på brugerintention
Forslag: Bed ChatGPT om at hjælpe dig med at forstå og matche brugerens intention bag søgeordene.
Eksempel: “Hvordan kan jeg målrette mit indhold til folk, der søger ‘hvordan starter man en blog’?”
5. Find informationssøgninger som søgeord
Forslag: Stil spørgsmål til ChatGPT, der ligner de spørgsmål, dine brugere kunne stille.
Eksempel: “Hvordan kan jeg optimere mit indhold til spørgsmålet: ‘Hvad er de bedste SEO-værktøjer i 2024?'”
6. Skab indhold med høj værdi
Forslag: Bed ChatGPT om at generere indhold, der går i dybden med et emne, og giver værdi til brugeren.
Eksempel: “Skriv en dybdegående artikel om fordelene ved lokal SEO for små virksomheder.”
7. Brug ChatGPT til konkurrentanalyse
Forslag: Spørg ChatGPT om, hvordan du kan analysere konkurrenters indhold for at optimere dit eget SEO-arbejde.
Eksempel: “Hvordan kan jeg analysere konkurrentens blogindlæg for at forbedre mit eget?”
8. Generér overskrifter med fokus på højere klikrate
Forslag: Brug ChatGPT til at skabe fængende titler, som øger klikraten.
Eksempel: “Kan du give mig 10 idéer til overskrifter om ‘SEO-strategier for 2024’?”
9. Optimer meta beskrivelser
Forslag: Bed ChatGPT om at skrive optimerede meta beskrivelser.
Eksempel: “Skriv en meta beskrivelse til en artikel om ‘on-page SEO-taktikker.'”
10. Fremstil interne links strategisk
Forslag: Bed ChatGPT om at foreslå relevante interne links.
Eksempel: “Hvordan kan jeg bruge interne links i en artikel om backlinks?”
11. Fokusér på læsbarhed
Forslag: Bed ChatGPT om at skrive tekster, der er nemme at læse og forstå for din målgruppe.
Eksempel: “Skriv en letforståelig tekst om, hvordan backlinks påvirker SEO.”
12. Brug strukturerede data
Forslag: Spørg ChatGPT om forslag til strukturerede data, der kan forbedre din søgeplacering.
Eksempel: “Hvordan kan jeg bruge strukturerede data i en artikel om e-handel SEO?”
Prøv eksempelvis at lave en prompt, hvor du gemmer som structured data i json+ld format. På denne måde får du en færdig .js fil, du kan bruge med det samme.
13. Optimer indhold til featured snippets
Forslag: Bed ChatGPT om at skrive kortfattede svar, der er egnet til featured snippets.
Eksempel: “Skriv et kort svar på spørgsmålet ‘Hvad er teknisk SEO?'”
14. Hjælp til at identificere brugerens smertepunkter
Forslag: Brug ChatGPT til at forstå brugerens smertepunkter og hvordan du kan løse dem i dit indhold.
Eksempel: “Hvilke smertepunkter har brugere, der leder efter ‘billig digital markedsføring’?”
15. Opdater gammelt indhold
Forslag: Få ChatGPT til at hjælpe med at opdatere ældre indhold med nyere informationer.
Eksempel: “Hvordan kan jeg opdatere mit indhold om ‘SEO i 2022’ til at være relevant i 2024?”
16. Bed om relaterede emner
Forslag: Brug ChatGPT til at foreslå relaterede emner, som du kan skrive om for at udvide dit SEO-univers.
Eksempel: “Hvilke emner er relateret til lokal SEO, som jeg kan dække?”
17. Brug ChatGPT til at forstå dine søgeords placering
Forslag: Stil spørgsmål om søgeordets konkurrenceniveau og søgevolumen.
Eksempel: “Hvordan kan jeg forbedre placeringen af ‘SEO-tips til små virksomheder’?”
18. Optimer til stemmesøgning
Forslag: Spørg ChatGPT om, hvordan du kan optimere dit indhold til stemmesøgning.
Eksempel: “Hvordan kan jeg optimere min blog til stemmesøgninger som ‘hvorfor er SEO vigtigt’?”
19. Lav SEO-tjeklister
Forslag: Bed ChatGPT om at hjælpe med at lave en tjekliste for SEO-optimering af dine sider.
Eksempel: “Lav en tjekliste for on-page SEO.”
20. Brug forskellige formater
Forslag: Bed ChatGPT om at skabe variation i dit indhold (lister, guides, Q&A) for at engagere brugerne.
Eksempel: “Skriv en liste over de 10 vigtigste SEO-faktorer i 2024.”
21. Optimer til mobilbrugere
Forslag: Spørg ChatGPT om, hvordan du kan forbedre brugeroplevelsen for mobilbrugere.
Eksempel: “Hvordan kan jeg SEO-optimere mit indhold for mobilbrugere?”
22. Lav en robot.txt fil
Forslag: Bed ChatGPT om at en robots.txt fil efter best practice. VIGTIGT – her skal du være med på, at dét du spørger om, er dét, der kommer ud.
Eksempel: “Lav en robots.txt fil.
Følgende bots skal have adgang…
Følgende url’er skal ikke indexeres…
Urlen til sitemappet er…
Crawl delay skal være…”
Hvis du ikke er specifik i din prompt, bliver resultatet ikke brugbart og i værste fald kan det være skadende for din side.
23. Skriv indhold til social deling
Forslag: Bed ChatGPT om at skabe engagerende tekster, der er værd at dele på sociale medier.
Eksempel: “Skriv en fængende beskrivelse af min artikel om e-commerce SEO, der er egnet til deling på LinkedIn.”
24. Lav hreflang
Forslag: Bed ChatGPT om at skabe hreflang til dine sprogversioner.
Eksempel: “Lav hreflang tags mellem url1 og url2 (evt .”
25. Få hjælp til regex
Er du ikke en regex-haj, så kan Chatgpt hjælpe, når du for eksempel skal finde søgetermer i Google Search Console.
Eksempel: “brug regex til at finde ord med [brandnavn] i Search console.”
Andre forslag til SEO prompts
Fokuser på lokale søgeord
Forslag: Spørg ChatGPT om lokale søgeord, hvis du målretter en bestemt geografisk region.
Eksempel: “Hvordan kan jeg målrette mit indhold til folk, der søger ‘SEO-tjenester i København’?”
Udfør konkurrenters søgeordsanalyse
Forslag: Spørg ChatGPT om at hjælpe med at analysere konkurrenternes søgeord og strategier.
Eksempel: “Hvordan kan jeg finde ud af, hvilke søgeord mine konkurrenter bruger?”
Optimer billeder til SEO
Forslag: Spørg ChatGPT om tips til billedoptimering, herunder alt-tekst og filnavne.
Eksempel: “Hvordan kan jeg optimere billederne i min blog om teknisk SEO?”.
Du kan kombinere dine prompts i Chatgpt eller Perplexity med Dall-E
Skriv SEO-venlige introduktioner
Forslag: Bed ChatGPT om at skabe introduktioner, der inkluderer dine vigtigste søgeord.
Eksempel: “Skriv en SEO-optimeret introduktion til en artikel om Google-algoritmeopdateringer.”
Udvikl FAQ-sektioner
Forslag: Få ChatGPT til at skrive en SEO-optimeret
FAQ-sektion, der svarer på populære søgninger.
Eksempel: “Skriv en FAQ om fordelene ved teknisk SEO for små virksomheder.”
Brug synonymer og variationer af keywords
Forslag: Bed ChatGPT om at variere brugen af keywords for at undgå gentagelser.
Eksempel: “Skriv et afsnit om ‘on-page SEO,’ og brug forskellige termer som ‘on-site optimering.'”