Har du hjemmesider i flere lande, hvor sprogene er ens (fx Tyskland og Østrig), og indholdet på siderne er identiske, så kan du undgå dublicate content ved at bruge html-tagget “hreflang”.
[advanced_iframe securitykey=”73b4b15ce7f130ee2fd2d9c0f238ecce643e3712″]
Sådan bruger du hreflang tool generator
1. Indsæt URL’en for den side, der skal vises på det pågældende marked i det første felt.
2. I den første dropdown skal du vælge landet
3. I den anden dropdown skal du vælge sproget for den
4. Klik på “Add URL” og indsæt den næste URL, som skal være landingssiden for det næste marked
5. Følg punkterne 2-4, indtil du har alle de sproglag og destinationer, som du skal bruge
6. Klik på knappen “Generate href tag”
7. Kopier den stump kode, tool’et laver, og indsæt det i din kildekode
Mere om hreflang
Det er ikke vigtigt, om dit indhold ligger på et samlet domæne (fx example.com/es og example.com/pe) eller om det ligger på flere domæner (example.es og example.pe). Du kan sagtens linke mellem sider ved at bruge href-tagget.
Få vist de rigtige sider til de rigtige personer
Forestil dig, at din kunde bor i Spanien. Han/hun taler spansk, og er på udkig efter et havesæt til terrassen, som skal købes online. Din kunde åbner Google og skriver “juego de jardín”. Nu kommer den første udfordring, for kunden kender ikke Googles operatorer, og kan derfor ikke indskrænke søgeresultaterne til sider fra Spanien. Der kommer derfor også resultater fra Peru, Mexico og andre af de spansk-talende lande i sydamerika.
Hvornår skal man bruge hreflang tagget?
Du skal implementere tagget i din kildekode, hvis:
1) Du har det samme indhold på flere sproglag/hjemmesider
2) Du forsøger at ramme forskellige geografiske regioner, hvor der snakkes det samme sprog
Google om hreflang tagget
Google definerer selv hreflang tagget som værende en “anvisning” på samme måde som canonical-tagget er. Det vil sige, at når du bruger tagget på din hjemmeside, så burde det løse de problemer, der kan være med dublicate content, og du får vist de rigtige sider til de rigtige geografiske lokationer. Det er således ikke en garanti. Der er dog en markant forskel på de to tags. Ved canonical-tagget henviser du til en side, sådan referencen er envejs. Ved hreflang-tagget er det vigtigt, at referencen går begge veje, ellers får du fejlen “ingen returtags” i Search Console:
Med andre ord betyder det, at henviser du fra din tyske side til din østrigske side, skal du ligeledes linke tilbage fra din østrigske side til din tyske side.
Er du i tvivl, så kan du læse mere om Googles definitioner af href-tagget her.
Forsøger du at tage hensyn til Bing, skal du ikke bruge hreftag, da tagget kun understøttes af Google og Yandex.