Når vi snakker WordPress og SEO, har vi en bestemt regel ved Online-Insights. Udtrykket ”KISS” eller bedre kendt som ”Keep it simple, stupid” er vores go-to.
Inden du læser videre, er det nødvendigt, at du har helt styr på redirects, opbygning og klikdybde – hvis du altså skal til migrere fra en anden platform.
WordPress kan rigtig meget når det kommer til SEO og det skyldes et hav af fantastiske plugins der gør dit SEO-liv meget nemmere. Der er delte meninger om hvad der er bedst, og hvad der er nemmest at bruge, men det er sikkert at du gør det nemmere for dig selv ved at bruge et af de plugin. Der findes et hav af gode SEO plugins til WordPress som:
- WordPress SEO by Yoast, også kaldet, Yoast.
- Semrush SEO writing Assistant
- Google XML Sitemaps
- SEO ultimate
- Squirlly SEO
Vælg det rigtige SEO-plugin for dig
Hos os er vi meget glade for Yoast. Selvom der er tale om et ældre plugin i forhold til mange andre SEO plugins, så har pluginnet alt det, du har brug for Yoast hjælper dig igennem hele SEO-processen for dig. Det guider dig i forhold til hvor meget skrift der er behov for i forhold til dine meta descriptions, laver et sitemap for dig og gør hele processen med at fjerne duplicate content meget mere overskueligt.
Sæt Google Analytics og Search Console op
SEO er ligesom resten af marketingmodulet data drevet. Det er derfor ekstremt vigtigt at du sætter de korrekte systemer op til at samle data for dig. Det vil give dig en indsigt i hvilke potentielle keywords der er interessant for din virksomhed i fremtiden, samtidig med det giver dig et overblik over hvor godt dine SEO-indgreb virker. Ender du i en situation hvor det er for uoverskueligt at opdatere din SEO løbende, vil det også hjælpe den næste person der skal håndtere din SEO.
Sørg for at have et plugin til billeder
Core Web Vitals er en af de vigtigste parametre indenfor SEO i dag. En af de store spillere indenfor core web vitals er hvor hurtigt din hjemmeside loader og der er det ekstremt vigtigt ikke at have for store billeder. Et plugin som Smush, sørger for at dine billeder automatisk bliver justeret til den korrekte størrelse for at undgå store billeder.
Det er vigtigt med en dybdegående søgeordsanalyse
En ordentlig søgeordsanalyse vil sætte dig foran de fleste konkurrenter. Der er flere parametre man skal holde øje med når man laver en søgeordsanalyse. Relevante sørgeord, antal søgninger og vigtigst af aftalt intentionen bag søgningen. Når vi snakker intention handler det om hvorvidt den søgende har intentioner om at købe dit produkt.
Ændre titeltags
Når du har lavet din søgeordsanalyse færdig og udpeget de relevante søgeord indenfor dit område, er det på tide at lave dine titeltags. Din titel skal indebære det søgeord der er relevant for det produkt du tilbyder i en bestemt kategori. Tager vi frakker til mænd, vil du gerne have ”Herrefrakker” med i din titel. Udover dette, vil du gerne gøre din titel så sælgende som muligt, uden at bruge så mange ord at titlen knækker.
H1 og meta descriptions
Mange glemmer ofte deres H1 og meta descriptions. H1 kan hjælpe med at forstærke et søgeord, så de er ekstremt vigtige at få med. Oven i købet har det en negativ effekt, hvis de ikke er der, eller ens på flere forskellige sider. Meta descriptions har også en negativ effekt, når de er dublikeret, eller de mangler. Det er derfor meget vigtigt, at du sørger for at få de to med, og sørger for at de er unikke.
Sikre dig at lav værdi content ikke bliver indekseret
Der er bestemt URL’er der ikke er behov for der bliver indekseret. For de fleste hjemmeside har de ofte nogle bestemte arkiver der ikke er relevante at indeksere, det er derfor en god ide at ikke indeksere dem.
Få nogle solide backlinks.
Jo mere autoritet din hjemmeside har, jo større effekt har alt dit SEO arbejde. Måden man bygger autoritet op på, er ved at finde nogle links af gode kvalitet. Det vil sige hjemmeside der selv har meget autoritet der linker tilbage til din side. Det kan gøres på et at hav af forskellige måder, men det er vigtigt det bliver gjort ordentligt, da links af dårlig kvalitet kan have den modsatte effekt.
Få dig et contentplugin.
Oddsene er at du allerede er rigtig skarp på dit givne område, men de fleste har ofte stadig behov for hjælp med at gøre deres content SEO relevant. Derfor er det en god ide at få sig et godt contentplugin der guider dig igennem processen og sørger for du skriver SEO relevant content. Vores favorit her er SEO writing assistant.
Sørg for at få lavet interne links
Det er vigtigt at du konstant får lavet interne links på dit content. Det vil sige at hver eneste gange du uploader nyt content, skal du linke videre til at andre URL’er på dine hjemmeside. Dette har flere positive effekter for din hjemmeside, da det skaber autoritet, hjælper med at etablere et hierarki og vigtigst af alt hjælper forbrugeren med at navigerer rundt på din hjemmeside, hvilket fører til at de ser mere indhold og sender positive signaler til google.
Du er altid velkommen til at høre, hvordan vi laver SEO i Horsens🙂