Mål for at opnå på sociale medier Målinger af mål for at opnå (KPI’er) på sociale medier måler, hvor mange brugere der støder på dine sociale mediekanaler. Disse brugere interagerer måske kun passivt med kanalen – rækkevidde og engagement er to forskellige ting.
Tænk på rækkevidde som en kvantitetsmåling – rækkevidde data viser din eksisterende og potentielle målgruppe, vækst over tid og brandbevidsthed.
Impressions (visninger) Dette er antallet af gange, dit indlæg var synligt i en persons feed eller tidslinje. Dette betyder ikke nødvendigvis, at personen, der så indlægget, lagde mærke til det eller læste det.
Follower count (følgerantal) Antallet af følgere, din sociale kanal har på et bestemt tidspunkt.
Vækstrate for målgruppen (audience growth rate) Du vil sikre dig, at du får flere følgere, ikke mister dem. Vækstraten for målgruppen viser, hvordan dit antal følgere ændrer sig over tid.
Her er en enkel formel til at spore det:
Rækkevidde (reach) Dette er, hvor mange mennesker der har set et indlæg, siden det blev lagt online. Rækkevidde ændrer sig afhængigt af, hvornår din målgruppe er online, og hvor godt dit indhold er. Det giver dig en idé om, hvad din målgruppe finder værdifuldt og interessant.
Her er, hvordan du beregner det:
Potentiel rækkevidde (potential reach) Dette måler, hvor mange mennesker der kunne se et indlæg i løbet af en rapporteringsperiode. Med andre ord, hvis en af dine følgere delte dit indlæg med deres netværk, ville mellem 2% og 5% af deres følgere indgå i indlæggets potentielle rækkevidde.
Her er, hvordan du beregner potentiel rækkevidde:
Social andel af stemmen (social share of voice) Denne metrik følger, hvor mange mennesker der nævnte dit brand sammenlignet med antallet af mennesker, der nævnte dine konkurrenter. Med andre ord viser det, hvor relevant dit brand er inden for din branche. Du kan bruge et socialt lytteværktøj som Hootsuite til at måle dine egne og dine konkurrenters nævn i en bestemt tidsramme.
Her er, hvordan du beregner social andel af stemmen:
Website trafik Webtrafik er en anden god KPI for sociale medieadministratorer at spore. Det viser, hvor mange mennesker der besøger din hjemmeside fra dine sociale medieplatforme.
Her er, hvordan du beregner webtrafik ved hjælp af Google Analytics:
- Log ind på Google Analytics og klik på Rapporter i venstre menu.
- Vælg derefter Erhvervelse fra rullemenuen.
- Vælg Trafik Erhvervelse eller Bruger Erhvervelse og se på Organisk Sociale. Dette vil fortælle dig, hvor stor en del af din webtrafik, der kommer ind gennem dine sociale kanaler.
- Endelig skal du skifte til en anden datointerval (månedlig, kvartalsvis) for at sammenligne resultaterne med tidligere perioder.
Sociale medie engagement KPI’er KPI’er for engagement på sociale medier måler kvaliteten af interaktionerne med dine sociale følgere. De viser dig, om din målgruppe forbinder med, hvad du har at sige, og er villig til at interagere med dit brand.
Her er nogle, du skal holde øje med.
Likes (synes godt om) Antallet af gange følgere interagerer med et socialt indlæg ved at klikke på “Synes godt om” -knappen inden for en given social medieplatform.
Kommentarer Antallet af gange dine følgere kommenterer dine indlæg.
Klik (clicks) Klik måler, hvor mange gange en bruger har klikket på linket, du bruger i dit indlæg. Det hjælper med at spore ikke kun rækkevidde, men også hvordan folk engagerer sig med indhold ud over social platformen.
Delinger (shares) Delen tæller, hvor mange gange dit indlæg er blevet delt fra én platform til en anden. Dette er en god måling af, hvor engagerende og viralt dit indhold er.
Nævnelser (mentions) Nævnelser indikerer, når dit brand er tagget på en social platform. Dette kan ske i et indlæg, i kommentarsektionen, i en Story eller endda i en profilbio. Det betyder, at nogen aktivt viser deres støtte til dit brand og kan være en god måde at opbygge relationer med sociale følgere på.
Applause rate Applause rate sporer kun positive interaktioner eller godkendelsesinteraktioner. Dette inkluderer synes godt om, gemmer, retweets, favorisering af et indlæg osv.
Gennemsnitlig engagement rate Denne metrik deler al den engagement, et indlæg modtager – inklusive synes godt om, kommentarer, gemmer og favoritter – med det samlede antal følgere på din sociale kanal. Den viser, hvor engagerende, i gennemsnit, dit indhold var.
Amplifikationsrate (amplification rate) Dette er hastigheden for dine følgere, der deler dit indhold med deres egne følgere. Denne metrik kan omfatte alt fra delinger og retweets til repins og indlæg. I grund og grund viser en høj amplifikationsrate, at dine følgere ønsker at blive forbundet med dit brand.
Konverterings-KPI’er Konverteringsmålinger afspejler, hvor effektiv din strategi på sociale medier er, og om den fører til håndgribelige resultater.
Konverteringsrate (conversion rate) Dette er antallet af brugere, der udfører de handlinger, der er beskrevet i din sociale medie CTA (kald til handling), sammenlignet med det samlede antal klik på det givne indlæg.
Klikfrekvens (CTR) CTR er procentdelen af mennesker, der så dit indlæg og klikkede på CTA (kald til handling), det indeholdt. Dette giver indsigt i, om dit indhold fanger din målgruppes opmærksomhed og inspirerer dem til at handle.
Afvisningsrate (bounce rate) Ikke alle, der klikker på dine sociale medielinks, vil følge op ved at læse den fulde artikel, du delte, eller fuldføre et køb. Afvisningsprocenten er procentdelen af besøgende, der klikkede på et link i dit sociale indlæg, men derefter hurtigt forlod den side uden at foretage nogen handling. Du ønsker, at dette skal være lavt – det signalerer, at dit indhold ikke er særlig engagerende, eller den brugeroplevelse, du leverede, var mindre end perfekt.
Omkostning pr. klik (CPC) CPC er det beløb, du betaler sociale medieplatforme som Facebook, Twitter eller Instagram pr. individuel klik på dit sponsorerede social medieindlæg. Spor dette for at se, om det beløb, du bruger, er en værdifuld investering.
Omkostning pr. tusind visninger (CPM) Dette er det beløb, du betaler, hver gang 1.000 mennesker scroller forbi dit sponsorerede social medieindlæg.
Indtægt (revenue) Indtægt viser, hvor mange penge du har tjent gennem din sociale medieplatform. Dette kan være fra direkte salg eller webstedsklik, der konverterer til køb.
Kunde tilfredsheds-KPI’er Kunde tilfredshed KPI’er spores for at se, hvordan brugerne på sociale medier tænker og føler om dit brand. Sentimentet i deres interaktioner med dit brand online er direkte feedback til din virksomhed.
Prøv at spore disse.
Kundeanmeldelser (customer testimonials) Anmeldelser skrevet af dine kunder og postet på sociale kanaler som Google My Business eller Facebook anmeldelser viser tydeligt, hvordan kunderne føler om en oplevelse eller et produkt. Stjerneratings giver også et godt øjebliksbillede af, hvordan kunderne føler om din virksomhed.
Kundetilfredsheds-score (CSAT) Denne metrik viser, hvor tilfredse dine følgere er med dit brands produkter eller tjenester. Du kan indsamle disse data gennem en X (tidligere Twitter) afstemning eller Facebook-undersøgelse, for eksempel ved at stille et simpelt spørgsmål: Hvordan vil du beskrive din samlede tilfredshed med dette produkt?
Afhængig af hvordan du opretter din afstemning, ville respondenter vurdere deres tilfredshed enten numerisk (f.eks. på en skala fra 1 til 10) eller gennem beskrivelser som dårlig, gennemsnitlig eller fremragende.
Net Promoter Score (NPS) Din netto promotor score måler din følgers brandloyalitet. Ved hjælp af en afstemning eller undersøgelse på dit brands sociale kanaler, spørg et enkelt spørgsmål: Hvor sandsynligt ville du være at anbefale dette produkt til en ven?
Giv respondenterne mulighed for at besvare ved hjælp af en numerisk skala eller gennem beskrivelser som usandsynlig, sandsynlig eller meget sandsynlig.
Kundens levetidsværdi (CLV) Kundens levetidsværdi henviser til det samlede beløb, en kunde vil bruge på dit produkt eller din service i hele deres levetid som kunde. Jo højere CLV er, desto mere sandsynligt er det, at kunderne vender tilbage og foretager yderligere køb.
Sådan beregner du CLV:
CLV = Gennemsnitlig købsværdi x Gennemsnitlig købshyppighed x Gennemsnitlig kundelevetid
Sådan sporer du KPI’er på sociale medier Nu hvor du ved, hvad du skal måle, lad os se på, hvordan du sporer KPI’er på sociale medier.