Hvordan man ikke laver SEO: Lær af vores fejl med PengeHjørnet
PengeHjørnet.dk, et finansielt nyhedsmedie med fokus på store nyheder, aktier og lønninger, har igennem årene haft sin andel af SEO-udfordringer. I vores forsøg på at sikre, at vores indhold blev præsenteret korrekt og troværdigt, stødte vi på adskillige problemer, som vi gerne vil dele med jer – så I kan undgå de fejl, vi begik.
Vi skriver artikler om aktuelle emner såsom større økonomiske nyheder og aktier. Vi skriver også om løn.
Fx har vi lavet en artikel om Jonas Vingegaards løn.
Vi har haft stor succes med trafik fra Facebook på sådanne artikler.. Men det var vores oplevelse med linkstrukturen, der virkelig viste os, hvordan selv de mindste SEO-fejl kan få store konsekvenser.
Domæneskift: En god idé, eller hvad?
Alt startede med vores beslutning om at ændre vores domæne fra PengeHjørnet.dk til pengehjoernet.dk. Formålet var enkelt: Vi ville sikre, at vores links så professionelle og troværdige ud, specielt på sociale medier som Facebook. Før ændringen havde vi et stort problem med, hvordan vores links blev vist på Facebook. Som det kan ses i billederne herunder, endte vores links med at se underlige og utiltalende ud:
Dette betød, at vores troværdighed over for brugerne var udfordret, hvilket kunne føre til færre klik og lavere trafik. Derfor besluttede vi at ændre domænet og lave en 301-redirect fra PengeHjørnet.dk til pengehjoernet.dk. Men det skulle vise sig at være starten på en lang række SEO-udfordringer.
Problemet med ?redirected=true
Efter at have implementeret domæneskiftet opdagede vi, at vores nye links havde et appendiks med “?redirected=true”. Dette appendiks blev automatisk tilføjet til vores URL’er, hvilket gjorde vores links mindre attraktive og potentielt skræmmende for brugerne. Se et eksempel på, hvordan vores links så ud:
Vi forsøgte at finde en løsning på problemet og kom til den konklusion, at vi bare skulle ændre strukturen af vores URL’er. Vi tænkte, at det kunne være en god idé at inkludere datoen i URL’en for at gøre det mere troværdigt. Men det var en kæmpe SEO-begynderfejl.
De mange duplikerede URL’er: Et kæmpe SEO-mareridt
Ved at ændre vores URL-struktur til at inkludere dags dato skabte vi utilsigtet hundreder af duplikerede sider. Hver artikel, som vi udgiver 21 af dagligt, fik en ny URL hver dag – hver med en ny dato. Efter 365 dage ville det betyde 365 forskellige versioner af samme artikel, hvilket ville forvirre Google og muligvis få søgemaskinen til at straffe vores side ved at reducere vores placeringer i søgeresultaterne.
Som om det ikke var nok, havde vi også lavet en fejl med datoformatet. Først brugte vi 26-9 og ændrede det senere til 26/9, hvilket betød, at der nu var flere versioner af den samme URL i Googles indeks.
Løsningen på vores SEO-krise
Heldigvis blev vi opmærksomme på problemet relativt tidligt og kunne begynde at udbedre det, før det gik helt galt. Vi fjernede ?redirected=true-appendikset fra vores URL’er og sikrede, at vores links fremover så ud som ønsket – uden ekstra unødvendige tegn, som man kan se i billedet herunder:
Derudover fik vi implementeret canonical tags på alle artikler, så søgemaskinerne ved, hvilken URL de skal indeksere, og hvilken der skal betragtes som den oprindelige kilde.
Lær af vores SEO-fejl
Vores oplevelse hos PengeHjørnet har lært os meget om, hvor vigtigt det er at have styr på selv de mindste detaljer i sin SEO-strategi. Små ændringer, som måske virker harmløse, kan hurtigt føre til store konsekvenser, hvis man ikke er forsigtig. SEO kræver viden, planlægning og vigtigst af alt, opmærksomhed på de små ting.
Så når du står overfor at skulle ændre noget ved din side – hvad enten det er en domæneændring eller en justering af URL-strukturen – så sørg for at gøre dit forarbejde. SEO er en verden fuld af faldgruber, men også med store belønninger for dem, der gør det rigtigt.