61 33 25 37 [email protected]

“All links are created equal, but some links are more equal than others”

Modificeret citat – Animal Farm, George Orwell

Er du træt af at bruge en hulens masse tid på at få et link – for så at finde ud af, at du har spildt tiden?  Hvis du kan svare “Ja”, så kunne det være tiden værd at læse denne artikel.

Et link er ikke blot et link. Faktisk kan html-koden skjule flere forskellige ting – også kaldet attributter, så et link ikke bare er et helt almindeligt link.

Der er tre forskellige attributter, som du bør kende, hvis du skal arbejde med linkbuilding eller SEO generelt.

    1. Intro til linkattributter
    2. Dofollow
    3. UGC
    4. Sponsored
    5. Nofollow

    Hæng på – så gennemgår vi dem her. Bare roligt – det er ikke særligt tungt.

    Intro til linkattributter

    Før vi gennemgår de tre ovenstående linkattributter, så har vi brug for at kunne finde ud af, hvordan vi kan tjekke kildekoden, så vi kan finde attributterne.

    For det første vil det være godt, hvis du bruger en Chrome-browser.

    Du skal dernæst starte med at højreklikke på linket (De links, der bliver nævnt herefter) og vælge “Undersøg”.

    Hvad betyder dofollow?

    Når du laver et helt almindeligt link, uden der bliver fiflet med koden, så er det dofollow link, hvor du får fuld værdi af linket.

    Hvad betyder rel =”ugc”?

    UGC er en forkortelse for User Generated Content. Google (og de andre søgemaskiner) ser gerne, at de hjemmeside-ansvarlige sætter denne attribut på, når der bliver lavet gæsteindlæg på en hjemmeside.

    Skåret ud i pap betyder det:

    Du styrer dinhjemmeside.dk.
    Pia fra piashjemmeside.dk tilbyder at skrive en artikel, som passer godt ind til resten af din hjemmeside.

    I indlægget er der et link til piashjemmeside.dk.

    Det er Pia, der har lavet indlægget – altså en bruger af din side – og derfor ser Google gerne, at du indsætter et rel=”ugc” attribut i linket til piashjemmeside.dk, sådan at koden kommer til at se således ud:

    Uden ugc-attribut

    <a href=”https://piashjemmeside.dk”>piashjemmeside.dk</a>

    Med ugc-attribut

    <a href=”https://piashjemmeside.dk” rel=”ugc”>piashjemmeside.dk</a>

    Med link detective

    piashjemmeside.dk;

    Dette attribut er Googles (og de andre søgemaskiners) måde at identificere købelinks på.

    Med andre ord betyder det, at når Pia kontakter dig for at høre, om DU selv kan skrive et indlæg på dinhjemmeside.dk, hvor du linker til hendes side – piashjemmeside.dk – så vil hun gerne betale dig for at indsætte et link, der peger mod piashjemmeside.dk.

    Hvis du IKKE indsætter et rel=”sponsored”-attribut, så bryder du ikke loven – kun Googles retningslinjer. Altså et rel=”sponsored”-attribut er Googles ønske om, at du bruger dette attribut. Når du indsætter denne type attribut, kan Google efterfølge trække alt værdi fra det pågældende link, så linkværdien forsvinder i udregningen af algoritmen.

    Du kan se koden her:

    Uden rel=”sponsored”-attribut

    <a href=”https://piashjemmeside.dk”>piashjemmeside.dk</a>

    Med rel=”sponsored”-attribut

    <a href=”https://piashjemmeside.dk” rel=”sponsored”>piashjemmeside.dk</a>

    Med link detective

    piashjemmeside.dk

    Hvad betyder rel=”nofollow”?

    Dette attribut er et af de ældre attributter, som oprindeligt blev lavet til webmastere, der linkede ud til sider/content, som handlede (især) om porno, spil, medicin og våben.

    Når webmasteren indsatte dette attribut, vil det meste af værdien fra linket forsvinde eller blive kraftigt reduceret.

    Med tiden er webmastere og en del CMS automatiske begyndt at indsætte rel=”nofollow” fora, hvor brugerne kan kommentere på indlæg.

    Du kan se et eksempel på koden her:

    Uden rel=”nofollow”-attribut

    <a href=”https://piashjemmeside.dk”>piashjemmeside.dk</a>

    Med rel=”nofollow”-attribut

    <a href=”https://piashjemmeside.dk” rel=”nofollow“>piashjemmeside.dk</a>

    Med link detective

    piashjemmeside.dk