Når du skal i gang med at optimere din Umbracoløsning, er der en masse ting du kan gøre for at optimere din hjemmeside til at spille bedre sammen med SEO tiltag. SEO til Umbraco er noget anderledes sammenlignet med WordPress, da du har dybere adgang til systemet og kan gå mere teknisk i dybden med sin side. På den anden side gør det også at Umbraco for mange kan være lidt mere kompliceret at arbejde med. Her får du en håndfuld brugbare tips til at hjælpe dig med at få mest muligt ud af de SEO-tiltag du tager.
Robots.txt
Det er ekstremt vigtigt, at du får sat en solid Robots.txt side op. I første omgang er det måske ikke så vigtigt hvorvidt du har forstand på hvilke sider du gerne vil lade robotter crawle, så det kan vente at gå i dybden med din robots.txt, men i det mindste skal den sættes op så du tillader alt og alle at crawle. Gør du ikke det, sender du nogle ret dårlige signaler til Google omkring din hjemmeside.
Find de rigtige plugins til at hjælpe dig
Ligesom med WordPress og Yoast, har Umbraco også en håndfuld rigtigt gode SEO plugins der kan hjælpe dig igennem hele processen. Vi kan anbefale SEO starter kit, som i bund og grund hjælper dig på samme måde som Yoast. Det hjælper med at lave et sitemap, gør det nemt og overskueligt at skrive korrekte page titles, giver dig adgang til at skrive og ændre meta tags og meta descriptions, hjælper dig med at lave en fornuftig Robots.txt og hjælper dig med at lave de korrekte canonical tags.
Search console, Tag manager og analytics
Ligesom med WordPress, vil vi rigtig gerne samle al den data vi kan. Den data du samler på besøgende giver dig et overblik over hvad du gør rigtigt og forkert, hvor der er potentiale og hvor du spilder din tid. Derfor er det vigtigt at du med det samme får sat Google Search Console, Analytics og Tag manager til. Tag manager vil hjælpe dig med at fjerne og tilføje koder og relevante SEO tiltag, samt gør det mere overskueligt dine ads, analytics og alt google relevant. Som en af de førte ting skal du sætte alle disse ting op på din side, for at give dig selv en fordel.
Installer 301 URL tracker
Ikke fungerende URL’er giver din hjemmeside nogle problemer. Det er både i form af Google der genkender 404 URL’er som noget skidt, samt brugere der kommer ind på din side uden at blive sendt videre. Så ikke nok med du skader din SEO, så er der også en chance for at du skræmmer kunder væk. Til sidst kan det også skabe problemer hvis du har links der fører direkte til et 404 URL, da det ikke giver dig noget værdi. Derfor er det vigtigt at finde ikke virkende links og få redirected dem til en relevant side. Det er præcis det 301 URL-tracker hjælper dig med. Det finder dårlige URL’er og gør det nemt og overskueligt at redirected de URL’er til et virkende.
Billedstørrelse
I vil opleve at de samme ting der er vigtige at få styr på i WordPress også gør sig gældende i Umbraco. Core Web Vitals er en af de helt store spillere indenfor SEO lige nu, da en ikke optimeret hjemmeside vil blive straffet af Google, og minimere den effekt dine SEO tiltag har. Derfor er det vigtigt at ens side kører optimalt, på mobil såvel som desktop. En af de større problemer mange løber ind i er billedstørrelser. Som tommelfingerregel skal et billede være under 100kb, og det er de sjældent når man uploader dem til ens hjemmeside. Det er her et plugin som Tinnifier 2.0 kommer ind. Det hjælper dig med at komprimere dine billeder, og sørger for du slipper for straffen for alt for store billeder på din side.
Keyword research
Du skal undersøge markedet og dine konkurrenter i forhold til hvilke søgeord der giver mening for dig. Sælger du billige og tilbudsprodukter indenfor, lad os sige legetøj, er det relevant at prøve at ranke på ord som ”Billig legetøjsbil”. Det er selvfølgeligt vigtigt at have en forståelse for hvilke konkurrenter du møder, da de større virksomheder ofte har flere ressourcer til at smide efter deres SEO. Er man en mindre virksomhed kan det være relevant at adskille sig ved at ranke på nicheprodukter. En anden ting der er værd at tænke på er hvad hensigten bag søgningen er. En person der søger på Odder, leder højeste sandsynligt ikke efter en dyrepark hvor de kan se en odder. Derfor ville det ikke være relevant for en dyrepark at have fokus på det ord, men derimod et søgeord som ”Dyrepark Odder” eller lignende. Dette skal gøres gennem en dybdegående søgesordsanalyse, vi foretrækker at bruge Ahrefs til det.
Autoritet gennem linkbuilding
Jo mere autoritet din hjemmeside har, jo større indflydelse har de SEO tiltag du tager. Du har sikkert hørt om linkbuilding og om hvor vigtigt det er. Der findes en million måder at linkbuilde på, hvorvidt det er gennem sponsorater, købte links eller blot hårdt arbejde med at kontakte hjemmesider om at link videre til din. Det vigtige er at det bliver gjort. For at din virksomhed skal have noget som helst at sige på Google, er det ekstremt at man kontinuerligt linkbuilder og gør det på den rigtige måde. Det skal ske via gode links fra sider der har meget autoritet. Er man f.eks. et musuem, kan man ofte få en masse gode links ved at kontakte turistbureaur eller offentlige sider, hvilket som regel allerede har meget autoritet. Jo mere autoritet en hjemmeside har, der linker tilbage til din, jo større et afkast i form af autoritet for din side.
Udnyt interne links til din fordel
Interne links kan hjælpe med både at skabe autoritet som vi diskuterede i afsnittet om linkbuilding og gør din hjemmeside mere overskuelig for en besøgende. Desuden kan du også guide en besøgende gennem din side, så de ser de ting som 1. Du tror der er interessant for brugeren og 2. De ting du gerne vil vise brugeren. Som regel skal du gerne have 3 interne links på hver side med content.
Meget mere end blot 8 råd
Når man går i gang med at skrive et indlæg, har man en masse gode intentioner; Det skal virkelig være de råd, der kan flytte en hjemmeside. Når man læser indlægget igennem bliver det for alvor tydligt, at der er mange flere nuancer som ikke kommer med i denne type artikel. Hvis du har lyst til at få en snak om, de faktorer, der rækker ud over indholdet af dette indlæg, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Online-insights.dk er et bureau, hvor der er fokus på SEO Horsens