61 33 25 37 [email protected]

Før du starter din indsats, bør du overveje, hvilke ord du overhovedet har mulighed for at tjene penge på. Du har sandsynligvis kigget Analyticsdata igennem for at finde ud af, hvilke ord, du rent faktisk tjener penge på. Der er en god sandsynlighed for, at det bliver de samme ord på de nye markeder. Kører du Adwords eller Bing Ads, kan du også få indsigt i, hvilke ord der performer på andre markeder.

Når det er sagt, så er der måske den allervigtigste faktor – nemlig købekraftsparitet. Købekraftsparitet fortæller kort og godt, hvor mange penge en person i et pågældende land i gennemsnit har om året til bruge. Du kan finde en god oversigt over Købekraftsparit her eller her

Selvom mange af de lande, der ligger omkring Danmark har nogenlunde samme købekraftsparit som os, så skal du ikke ret langt væk, før dette ændrer sig.

[eur_map]

Bic Mac Index

Du kan også bruge Bic Mac Indexet til at estimere købekraften i det pågældende marked:

MarkedPopulæreste brancheInternet users (mio)Internet users %Population 15+ (mio)Number of E-shoppers (mio)E-shoppers i %
.atClothing6,3857.44.358.1
.beClothing, Mobile8869.36.974.2
.bgClothing3,7606.21.117.7
.chclothingN/AN/AN/AN/AN/A
.czClothing, HH electronics, IT7,48396.370.0
.co.ukClothing49,89353.643.481.0
.deClothing638970.751.673.0
.dkClothing4,6974.73.778.7
.esClothing31,48039.316.642.2
.fiClothing4,3934.63.371.7
.frClothing4787543666.7
.grn/a6,3689.3332.3
.huClothing6,4768.4447.6
.ieClothing3823.6383.3
.itClothing35,76852.517.733.7
.luxn/aN/A980078.4
.nlClothing, IT, Mobile13,69813.912.992.8
.noClothing4,1974.23.276.2
.plClothing22,77032.41237.0
.ptClothing6,1708.73.135.6
.seClothing7,4928.15.871.6

Som du kan se af nedenstående infographics fra E-commerce Europe, så er der temmelig stor forskel på de forskellige europæiske regioner og deres evne til at bruge penge online. Læg især mærke til Average Spending Per e-shopper. I NordEuropa ligger en gennemsnitkøbekraft fordelt over et år på 2.048 euro:

Den eneste Europæiske region, hvor dette er bedre er i Vesteuropa, hvor de to store markeder (Frankrig og England) er i blandt. Her er potentialet i forhold til gennemsnitskøb per indbygger 2.492 euro – altså næsten 25% højere:

Men Derefter går det hastigt nedad bakke. I Centraleuropa er tallet for gennemsnitskøb 1.055 euro per år, og det er på trods af, at Schweiz, som har et højt købekraftsparit, og Tyskland som er et kæmpe marked, også er en del af dette segment:

Ikke overraskende er tallet for den Syderopæiske region cirka halvt så stor som den nordeuropæiske:

Selvom Rusland er en del af statistikken i Østeuropa, så ligger dette tal kun på en fjerdedel af det Nordeuropæiske med 629 euro: