61 33 25 37 [email protected]

Bloggen om Online Marketing

Tips og Tricks til din markedsføring

Tips & Tricks

Quick guide til X-robots tag

Quick guide til X-robots tag

Hvis du er kommet ind på denne side, har du sandsynligvis arbejdet med SEO et par år. Du har sandsynligvis hørt om det dér X-robots-tag, men kan ikke helt hitte ud af, hvad det er i virkeligheden. På denne side kan du læse mere om, hvordan du kan bruge X-robots-tag...

Sådan hastighedsoptimerer du en WordPress hjemmeside

Sådan hastighedsoptimerer du en WordPress hjemmeside

Inden du læser videre, så overvej hurtigt: "har du styr på alle begreberne?". Hvis ikke så læs lige artiklen om pagespeed og SEO. Har du styr på alle begreber, så læs giv los:-) Du finder masser af plugins, du kommer rigtigt langt med. Nogle kan det hele - andre kan...

I gang med brugerrapporterne i GA4

I gang med brugerrapporterne i GA4

En af de vigtige funktioner i GA4 er dens brugerrapporter, som giver dybdegående indsigt i brugernes adfærd og interaktion på et website. Brugerrapporternes Kerneegenskaber: Brugeroverblik: Dette afsnit viser et samlet overblik over aktive brugere på dit website over...

Cognitive Bias i Dataanalyse

Cognitive Bias i Dataanalyse

Mennesker er ikke computere. Selv når vi interagerer med den mest objektive og kvantificerbare information, kan vores tænkning blive forvrænget af en række kognitive bias. Når disse bias anvendes på dataanalyse, kan de betydeligt forvride resultaterne og føre til...

Nyhedskriteriet kontinuitet

Nyhedskriteriet kontinuitet

I nyhedsjournalistik er det ikke kun de spritnye begivenheder, der trækker overskrifter. Nogle historier har en fortsat relevans over tid, og dette koncept kendes som "kontinuitet" inden for nyhedskriterier. Men hvordan adskiller kontinuitet sig fra de klassiske...

Nyhedskriteriet konflikt

Nyhedskriteriet konflikt

Når vi tænder for nyhederne, bliver vi ofte mødt af historier om konflikter, uanset om det er politiske uenigheder, erhvervsmæssige stridigheder eller sportslige rivaliseringer. Konflikt som et nyhedskriterium har altid spillet en central rolle i journalistikken. Men...

Nyhedskriteriet Identifikation

Nyhedskriteriet Identifikation

Nyhedskriteriet: Identifikation I medieverdenen er der forskellige nyhedskriterier, der bestemmer, hvad der gøres til nyheder. Et af disse kriterier er "identifikation". Dette kriterium handler om, i hvor høj grad en nyhed berører eller angår sit publikum. Læs videre...

Nyhedskriteriet Sensation

Nyhedskriteriet Sensation

I nyhedsverdenen er der forskellige nyhedskriterier, som journalister og medier anvender for at vurdere, hvilke emner der er værd at dække. Et af de mest debatterede og genkendelige kriterier er "sensation". Men hvad indebærer sensation som et nyhedskriterium, og...

Tier tre

Dette er tier tre. Det kunne være bedre, men det kunne også være dårligere. Det er dog ikke så slemt som tier fire.  

Canonical tags og SEO

Canonical tags og SEO

Inden for teknisk SEO er "canonicals" eller "canonical tags" essentielle værktøjer til at guide søgemaskiner. De hjælper med at forebygge problemer forbundet med duplikeret indhold, hvilket kan forvirre søgemaskiner og påvirke en websides placering på søgemaskinerne...

Betydningen af SSL i forhold til SEO

Betydningen af SSL i forhold til SEO

Kender du følelsen, når du browser rundt på nettet - du kommer til den her side, som ser interessant ud, men den kunne samtidig også godt ligne et Fake-Site? Hvis du er inde på en webshop, får du måske ikke helt lyst til at oplyse dine betalignsoplysninger. Hvis det...

Eksempler på nyhedskriteriet Aktualitet

Når vi taler om nyhedskriterier, står "aktualitet" ofte øverst på listen. Aktualitet refererer til, hvor nylig og umiddelbar en begivenhed er. Nyheder, der er aktuelle, har en tendens til at fange publikums opmærksomhed hurtigere, da de leverer den mest nylige...

Eksempler på nyhedskriteriet væsentlighed

Nyhedskriteriet "væsentlighed" er et af de 5 klassiske nyhedskriterier inden for journalistikken. Det handler om, hvorvidt en begivenhed er vigtig eller relevant for dig som læser. Her er tre eksempler, der illustrerer anvendelsen af væsentlighed som et...

Nyhedskriterierne og SEO – hvorfor er det vigtigt?

Nyhedskriterierne og SEO – hvorfor er det vigtigt?

Kender du det, hvor du læser en artikel, der er enooooooormt lang, og sagtens kunne være kogt ned til få sætninger? Dét gør sig gældende her. Essensen er - når du skal forsøge at lave PR eller få publiceret content andre steder end dit eget site, så er der én regel,...

Anchor Links – sådan linker du på een url

Forestil dig, at du laver en virkelig gennemarbejdet side. Du har det hele; video, billeder, statistik/grafer og masser af godt indhold. Udfordringen kan være, at dine brugere rammes af en mur af informationer. Alt dit dejlige indhold bliver forvandlet til en...

Linkbuilding med pressemeddelser (25 muligheder)

Linkbuilding med pressemeddelser (25 muligheder)

Når du linkbuilder via pressemeddelelser, er det optimale selvfølgelig, at der er nogle [rigtige] nyhedssites, der finder historien og bringer den som organisk indhold. Det sker dog sjældent - men det sker. Derfor bør du altid behandle dine indlæg på...

Rel=”ugc”, “sponsored” og “nofollow”

"All links are created equal, but some links are more equal than others" Modificeret citat - Animal Farm, George Orwell Er du træt af at bruge en hulens masse tid på at få et link - for så at finde ud af, at du har spildt tiden?  Hvis du kan svare "Ja", så kunne det...

Linkbuilding med URL shorteners

Tro det eller ej - du kan faktisk bruge URL shorteners til at linkbuilde. Selvom der kommer et redirect ind i processen, får du en smule værdi fra domænet med URL shortener-toolet. Du kan finde en oversigt her: TargetDomain...

Googleadsense_without_youtube.com

Googleadsense_without_youtube.com

Kender du det - du sætter en Google Ads kampagne op, du har lavet nogle virkeligt flotte creatives, du har kælet for dit copy - alt er klar til at hive god trafik og konverteringer ind på din konto. MÆÆÆÆN - i løbet af få dage får du en alert, der siger, at du har...

Hvordan kommer jeg i gang med dataanalyse?

Hvordan kommer jeg i gang med dataanalyse?

Kender du det - du vil gerne i gang med dataanalyse, men du ved ikke, hvor du skal starte? Der er efterhånden rigtigt mange gode muligheder online, hvor du virkelig kan komme i dybden. I det følgende kan du læse mere om de muligheder, som jeg selv har brugt....

Købelinks i Danmark

Købelinks i Danmark

Inden du læser videre, skal du være 100% klar over, at købelinks er en uskik, og hvis det ikke gøres korrekt, kan det være direkte ulovligt. Denne artikel tager ikke højde for de juridiske aspekter. Det bliver således helt op til dig at finde ud af, hvorvidt du vil...

Eyetracking og SEO

Eyetracking og SEO

I løbet af min ansættelse som adjunkt på Erhvervsakademi Aarhus har jeg haft det overordnede ansvar for udviklingen faget SEO. Det har været udfordrende, fordi det er svært at finde litteratur omkring, hvilke områder der skal arbejdes med for at få gode resultater....

Sjove Eksempler på Robots.txt filer

SEO-humor (eller mangel på samme) kan godt gå hen og blive indforstået. Andre gange kan det faktisk godt ende ud i nogle rigtigt sjove eksempler - se blot listen herunder: IKEA.com Nike.com Fastfwd.com/robots.txt Hp.com Den indforståede SEO joke Wikipedia.com...

Liste over bots til din robots.txt fil

Når du skal lave din robots.txt fil, så vil du ofte kunne få brug for en oversigt over de forskellige bots, der skal ekskluderes. Her kan du se en oversigt over de bots, der har været muligt at finde pt: User-agent: GooglebotUser-agent: Googlebot-MobileUser-agent:...

Sådan laver du en optimal robots.txt fil

I denne artikel kan du læse mere om: Hvad er en robots.txt fil? Hvad siger Google om en Robots.txt fil? Hvad skal der stå i en robots.txt fil? Samt et par tools, der kan gøre det lettere og sjovere at lave en robots.txt fil Indledning - skal læses Når du skal i gang...

Hvad er cache og hvorfor er det relevant når du arbejder med SEO?

Hvis du har fulgt nogle af de andre posts omkring SEO på de forskellige CMS, har du nok lagt mærke, til at vi ligger meget vægt på sunde Core Web Vitals. Det skyldes at Søgemaskiner vægter sunde core web vitals meget højt, så de forstærker dine SEO-tiltag. Desuden har...

Søgemaskineoptimering på Bing

Det kan godt være du tænker: "Bing - jeg bruger det sq aldrig, hvorfor skal man spilde marketingbudget dér?" Men Bing bliver ofte overset i forhold til, hvor mange andre søgninger der finder sted på andre søgemaskiner, da at Google noget stort set betyder det samme...

SEO til WordPress – her er 10 råd til at komme i gang

SEO til WordPress – her er 10 råd til at komme i gang

Når vi snakker Wordpress og SEO, har vi en bestemt regel ved Online-Insights. Udtrykket ”KISS” eller bedre kendt som ”Keep it simple, stupid” er vores go-to. Inden du læser videre, er det nødvendigt, at du har helt styr på redirects, opbygning og klikdybde - hvis du...

SEO til Umbraco – Her er 8 gode råd

SEO til Umbraco – Her er 8 gode råd

Når du skal i gang med at optimere din Umbracoløsning, er der en masse ting du kan gøre for at optimere din hjemmeside til at spille bedre sammen med SEO tiltag. SEO til Umbraco er noget anderledes sammenlignet med Wordpress, da du har dybere adgang til systemet og...

Hvad er SSL

Hvad er SSL

I det følgende kan du læse mere om, hvordan SSL virker – både generelt og i forhold til SEO. SSL (også kaldet Secure Sockets Layer) er en krypteringsteknologi, som laver en relativ sikker forbindelse mellem server-side (altså en server) og Client Side (typisk en...

Let’s Start Something new
Say Hello!

Kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for dig – det er helt uforpligtende.